Motorový vůz řady 801

Motorový vůz řady 801 je dvounápravový železniční osobní motorový vůz. Jeho staré označení je M 131.1 a díky svému vzhledu získal přezdívku Hurvínek.

Výroba těchto vozů byla zadána už v roce 1946. Tím vznikla nová (a první poválečná) generace motorových vozů ČSD. První vůz byl vyroben v roce 1948 a téhož roku odstartovala také sériová výroba.

Motorové vozy řady 801 (M 131.1) byly navrženy jako lehká vozidla pro osobní dopravu na méně vytížených tratích. Vozy se zde velmi dobře osvědčily.

Členění vozu je jednoduché. Ve zkosených koncových částech jsou nástupní plošiny a mezi nimi jediný oddíl III.třídy (od r.1957 II.třída) pro cestující. Na čelech vozu jsou dveře umožňující mezi-vozový přechod. Nástupní prostory jsou oboustranně přístupné otočnými, ručně ovládanými dveřmi. Přední nástupní prostor je vybaven toaletou. V pravé části obou nástupních prostorů je zřízeno stanoviště strojvedoucího s jednoduchým řídícím pultem. Pult, který není právě obsluhován je chráněn roletou.

Skříň vozu je ocelová a pomocí svárů a nýtů připojena k ocelovému rámu vozu. Na rámu je dřevěná prkenná podlaha. Rám vozu je spojen s rozsochami, jež vedou dvoukolí. Vůz má jedno hnací a jedno běžné dvojkolí, které jsou (obě) odpružena listovými pružinami. Pod rámem podvozku je ještě rám nesoucí strojní vybavení.

Spalovací motor TATRA T 301 je naftový 4taktní dvanáctiválec. Má rozvody OHV, přímý vstřik paliva a je vzduchem chlazený. Výkon je řízen plynovou pákou ze stanoviště strojvedoucího. Motor je přes suchou spojku spojen se 4 stupňovou mechanickou převodovkou Mylius s pneumatickým řazením převodů. Převody jsou řazeny ručně ze stanoviště strojvedoucího.

Vůz je vybaven ruční brzdou (ta je ovládána koly z obou stanovišť), a dále pneumatickou brzdou typu Knorr.

Technické údaje
Mezinárodní označení95 54 5 801 xxx-x
Výrobce Tatra Kopřivnice, Vagonka Tatra Studénka
Rok výroby1948 - 1956
Vyrobeno ks549
Rozchod1435 mm
Typ vozidla2nápravový motorový osobní vůz
Uspořádání pojezdu1´A´
Přenos výkonumechanický
Trakcenezávislá s mechanickým přenosem
Vytápěnínaftové teplovzdušné
Míst k sezení48
Délka přes nárazníky12100 mm
Šířka3000 mm
Výška3480 mm
Rozvor náprav6500 mm
Minimální poloměr oblouku150 m
Služební hmotnost16,6 t
Typ spalovacího motoruTatra T 301
Objem motoru14,825 l
Velikost palivové nádrže220 l
Trvalý výkon motoru114 kW
Maximální tažná síla28 kN
Maximální rychlost60 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník