Lokomotiva řady 735

Lokomotiva řady 735 je 4nápravová kapotová motorová lokomotiva. Její staré označení je T 466.0. Její přezdívka, kterou během let provozu získala je Pilštyk.

Vývoj lokomotiv řady 735 (T 466.0) začal na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Tehdy vyvstala naléhavá potřeba lokomotiv o středním výkonu i hmotnosti, kteréžto by byly vybavené také parogenerátorem pro vytápění osobních vlaků a tím pádem celoroční provoz.

Předobrazem nové řady 735 (T 466.0) se stal prototyp lokomotivy T 465.0, jež byl vyvinut v Turčianských strojanich v Martině (TS Martin). Prototyp T 466.0001 byl vyroben v roce 1972.

Lokomotivy řady 735 byly konstruovány především pro tažení osobních vlaků. Provoz byl ale komplikovaný kvůli použitému spalovacímu motoru (licenčně vyráběný), který byl sice výkonný, ale také hodně složitý a hodně hladový. To byl také důvod pro rekonstrukci na řadu 714.

Lokomotiva řady 735 je koncipována jako kapotová. Má dvě snížené kapoty (jedna je delší a jedna kratší) a mezi nimi je věžová kabina strojvedoucího. Po obvodu obou kapot jsou ochozy se zábradlím a zapuštěnými schůdky. Z ochozů je přístupná kabina strojvedoucího.

Rám lokomotivy je pomocí silentbloků uložen na dvou dvounápravových podvozcích. Ty jsou s rámem spřaženy otočnými čepy. Dvojkolí jsou v podvozcích uchycena kyvnými rameny. Tato ramena jsou odpružena vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči.

V každém podvozku jsou uloženy dva trakční motory. V přední delší kapotě je uložen spalovací motor, vyráběný v licenci francouzské firmy SEMT Piestick (odtud přezdívka). Motor je rychloběžný naftový dvanáctiválec s válci do V a turbem. Má nepřímý vstřik paliva, rozvody OHV a je vodou chlazený. Je spojen s trakčním generátorem.

V kratší zadní kapotě je umístěn parní generátor PG 500 pro vytápění vlaků. K němu náleží nádrž na vodu o objemu 2500 l, zavěšená pod rámem mezi podvozky. Brzdová soustava se skládá z ruční brzdy, samočinné tlakové brzdy a přímočinné brzdy

Elektřina je vyráběna trakčním generátorem TD 805. Napájí čtyři stejnosměrné čtyřpólové trakční motory TE 005 E. Výkon je regulován pomocí výkonnostního regulátoru s 8 jízdními stupni.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 735 xxx-x
RekonstrukceTS Martin
Rok výroby1972 – 1979
Vyrobeno ks304
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová kapotová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Přenos výkonuelektrický stejnosměrný
Trakcenezávislá s elektrickým přenosem výkonu
Délka přes nárazníky14180 mm
Vzdálenost otočných čepů7600 mm
Rozvor podvozku2400 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Regulace výkonuvýkonnostní regulátor
Služební hmotnost64 t
Typ spalovacího motoruPielstyck 12PA-4-185
Objem spalovacího motoru67,7 l
Velikost palivové nádrže2200 l
Trvalý výkon motoru926 kW
Maximální tažná síla182 kN
Maximální rychlost90 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník