Lokomotiva řady 100

Lokomotiva řady 100 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud. Dřívější označení je E 422.0. Ale ikdyž byste použili její přezdívky Bobinka nebo Malá Bobina, každý fanda mašinek bude vědět o jakou lokomotivu se jedná.

Lokomotiva je určena pro vedlejší tratě, které jsou elektrizované stejnosměrnou napájecí soustavou 1,5 kV. Vyráběla ji plzeňská Škoda (alias Závody V.I.Lenina) v letech 1956 až 1957. Tovární označení bylo Škoda 15E. Patří k československým lokomotivám tzv. I.generace.

Lokomotivy byly objednány v souvislosti se stavbou Lipenské přehrady a také proto, že v té době byly elektrické lokomotivy na tratích Rybník-Lipno a Tábor-Bechyně, již zastaralé. Není divu, některá zde používaná vozidla byla vyrobena už v roce 1903.

Pro jejich výrobu byly využity zkušenosti a komponenty z výroby strojů řady 140 (Bobina).

Je to skříňová lokomotiva se dvěma koncovými stanovišti stojvedoucího. Mezi nimi je strojovna a malý zavazadlový oddíl s dvoukřídlými dveřmi.

Lokomotivu pohání 4 elektromotory – každý pro jednu nápravu. Je zde využívána odporová regulace výkonu a lokomotiva má 2 sběrače elektřiny z troleje.
Přezdívku získala lokomotiva tím, že její vzhled je odvozen od lokomotiv řady 140 (Bobina). Je to vlastně zmenšenina Bobiny.

Technické údaje
Mezinárodní značení91 54 7 100 xxx-x
VýrobceZávody V.I.Lenina Plzeň (Škoda Plzeň)
Tovární označeníŠkoda 15E
Rok výroby1956-1957
Vyrobeno ks4
Rozchod1435 mm
Uspořádání pojezduBo’Bo’
Trakceelektrická stejnosměrná
Trakční systém1,5 kV=
Délka přes nárazníky12940 mm
Délka skříně11700 mm
Šířka2950 mm
Výška se staženými sběrači4500 mm
Pevný rozvor2600 mm
Celkový rozvor8400 mm
Vzdálenost otočných čepů5800 mm
Minimální poloměr oblouku125 m
Služební hmotnost48 t
Max. hmotnost na nápravu12 t
Trvalý výkon360 kW
Maximální tažná síla140 kN
Maximální rychlost50 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník